Musikindustrien

Musikindustrien i Uganda er organiseret noget anderledes i Uganda end i vores del af verden. Her i Danmark forestiller vi os, at hvis en person eller et band har skrevet og indspillet en sang, så ejer de retten til at spille den og til at kopiere den. Vi kalder det copyright i folkemunde.

Det betyder at når sangen bliver spillet i radioen, solgt som CD'er, downloadet eller streamet på online officielle services, bliver kunstnerne og deres pladeselskaber betalt for at 'udlåne' deres rettigheder til sangene.

Der er centrale nationale institutioner, som CODA, der registrer hvor ofte en sang eller album bliver solgt eller spillet i radioen, og igennem dem, betales 'lejen' af sangen. Denne ordning har i mange år været den måde som musikindustrien og sangere tjente penge her i den vestilige del af verden.

I de sidste tyve år har den teknologiske udvikling dog udfordret denne model. Internettet og MP3 filer gør det nemt for mange at dele og lytte til musik uden betaling og udenom om de officielle registre, for eksempel ved at downloade piratkopier eller ved at lytte til musik på YouTube.

Breakdance-konkurrence til 'Break Fast'-event hos Breakdance Project Uganda

Men det er ulovligt, fordi det overskrider sangernes ejendomsret. På den måde har teknologien udfordret lovgivningen og vores forestillinger om retten til at eje musik.

I Uganda har man dog ikke det problem. Her har staten aldrig håndhævet ejendomsretten på musik, og der er ingen pladeselskaber. Her er det den enkle sanger eller gruppe, der står for at få sin musik i radioen og solgt på Cd’er eller MP3-filer.

Og det er netop på grund af de nye teknologiske muligheder for nemt at dele musik, at det har været muligt for de unge hiphoppere at sprede deres musik og budskaber.

Det betyder, at rappere som Burney MC og Cyno MC ikke tjener penge på, at deres musik bliver spillet i radioen eller solgt i de lokale musikbutikker. Det, der driver musikindustrien i Uganda, er koncerter og andre optrædener.

Her betaler publikum for at komme ind, og en del af profitten går til de sangere og rapgrupper, der optræder. Derfor er det vigtigt for rapperne at promovere sig selv i sange og musikvideoer, så de kan tiltrække mange fans til koncerter. Måske er Uganda faktisk foran i den globale udvikling, når det kommer til rettigheder og teknologi?

 

Back to top
Back to top