Mød en hiphopper

I forstaden Bukoto, lidt udenfor Kampalas centrum, bor de to unge fyre Richard Walakira og Moses Mpiima. Til daglig går de dog slet ikke under disse navne – alle kender dem som Burney og Cyno. De er hiphoppere, og Burney Mc og Cyno Mc er deres kunstnernavne. Men navnene er ikke blot deres kunstnernavne, når de skal optræde, for dem er hiphop en livsstil!

Sammen med tre andre unge har Burney, til venstre, og Cyno rapgruppen – Luga Flow Army, og de to fyre lever af at lave musik og af at optræde. Hiphop har siden kulturens start i New York i 1970erne været en undergrunds-ungdomskultur, men i de senere år har hiphop i stigende grad vundet indpas på det ugandiske musikmarked.

Sammen med tre andre unge har Burney, til venstre, og Cyno rapgruppen – Luga Flow Army.

Sammen med tre andre unge har Burney, til venstre, og Cyno rapgruppen – Luga Flow Army.

Bukoto Hood

De to hiphoppere Burney og Cyno er i starten af 20erne. De lever i forstaden Bukoto, som de kalder for deres hood, mellem Kampalas pænere boligkvarterer og slumområder.

Sammen bor de i et lejet hus, hvor de ved at leje nogle af værelserne ud får et tilskud til huslejen. De kommer ikke fra specielt velhavende familier og må forsørge sig selv. Strømmen går en gang imellem, men det er helt almindeligt i de fleste områder af Kampala. Vandet bliver fra tid til anden også lukket, hvis drengene ikke lige har haft penge til at betale deres vandregninger.

I husets stue og opholdsrum står et enkelt træbord med en stol, og en elkedel står på gulvet ved siden af en termoflaske. Fyrene har hver deres rum, hvor Burney sidder på sin seng foran sin Mac-computer og kommenterer på henvendelser fra fans på Facebook.

Cyno sidder på sit værelse og spiller guitar, mens han checker oplaget af sin nyudgivne cd Make Way for the Champion, som han lige har hentet inde i byen, på sin bærbare computer. De unge mænds hjem er enkelt, men stort set bor de som mange andre unge i starten af 20erne gør i Danmark.

Som resultat af at være opvokset i et uland lever Burney og Cyno på sin vis en tilværelse, hvor de ikke altid ved, hvad morgendagen bringer, men de laver, hvad de elsker – at spille musik og optræde.

Uden uddannelse er det svært at få job, og Cyno og Burney er ikke sikret en indkomst, men alligevel får de det til at hænge sammen. Der eksisterer mange mindre studier i Kampala, og ved blandt andet at indspille og udgive cd’er tjener fyrene nogle penge. Indimellem bliver de også hyret som værter til en event eller optræder med deres rapgruppe til koncert, hvilket giver dem en indtjening. Andre gange kan de leje et kamera ud eller tage billeder for andre, hvilket de også tjener penge på.

Burney Mc her sammen med rapperen Fasie, som begge er en del af rapgruppen Luga Flow Army

 Burney Mc her sammen med rapperen Fasie, som begge er en del af rapgruppen Luga Flow Army

Netværk

I hiphoppernes dagligdag og karriere er det meget vigtigt at benytte sig af og have et godt netværk. Da hiphopperne ikke altid har økonomisk råderum til at betale mange penge for en konkret service, som for eksempel at få indspillet sange i et studie, er netværket helt uundværligt.

Man har venner, som kan hjælpe én gratis eller til en lavere pris, mens man til gengæld kan hjælpe dem med andre ting, såsom at låne et kamera ud eller lignende. Konstant foregår der forhandlinger mellem venner og bekendte om tjenester og andre måder at hjælpe hinanden på.

Netværk skaber også vidensdeling, og derved opnår hiphopperne det femte element, viden, som er vigtigt for at kunne rappe om samfundet og udbrede deres budskab.

Et andet vigtigt aspekt af netværket er at tilhøre en familie – ”hip-hop-familien”, hvor alle har hiphoppen tilfælles. For eksempel at ens kunstnernavn ender med Mc (Master of Ceremonies) gør, at man er i ”familie” med alle de andre Mc’ere.

Netværket skal også forstås som markedsføring. Netværk i den globale verden med profiler på Twitter, Facebook gør, at hiphopperne kan nå ud til mange flere mennesker. Hiphopperne bruger for eksempel de sociale netværk til at vise optagelser af optrædener, interviews. Musikvideoer promoveres i høj grad på YouTube, og Facebook skaber en direkte kontakt til fans.

En respekteret person

I dag er næsten 80 % af Ugandas befolkning på knap 34 millioner yngre end 30 år, og 50 % af hele befolkningen er under 15 år. For de unge på landet i hele Uganda er Kampala en lokkende metropol fuld af løfter om hurtige penge og et moderne liv, så mange forsøger at migrere i håbet om at få en uddannelse og et lønnet job i storbyen.

Men i Kampala er der få muligheder for at få finansieret uddannelse, og der er langt færre formelle jobs end kvalificerede kandidater. Hvis man ikke har den rigtige uddannelse eller en rig familie, er det svært at starte sin egen virksomhed eller få foden indenfor på jobmarkedet.

I denne musikkultur handler det ikke er kun om at have den rigtige uddannelse og en rig familie. På scenen er det de individuelle faktorer, der er vigtige: Talent, performance, viljestyrke og star quality. Respekt og berømmelse kommer af publikums modtagelse, og det er muligt at vinde publikums respekt med originale tekster og en god sangstemme.

Back to top
Back to top